Barangolások Teodorral

Árpád-kori templomtól a világháborús bunkerig

Fazekas-hegyi bunker, Gercsepusztai Boldogasszony-templom és a Szeleczky kápolna

2024. március 18. - Toncsi90

A napsütéses, melegebb idő az elmúlt időszakban engem is egyre többször csalogat ki a természetbe, ezért amint akadt egy szabad délutánom, elővettem a hátizsákom, és a nyakamba vettem a várost. Nem vágytam nagy távolságokra, ezért az úti cél kiválasztásakor a szempontok között szerepelt, hogy közel legyen: így akadtam rá először a Fazekas-hegyi bunkerre. De nem álltam meg itt.

20240317_142652.jpg

Rákeresve ugyanis kicsit csalódottan tapasztaltam, hogy majdnem az összes ajánló valamilyen hosszabb túra részeként említi (kiemelve, hogy nem a legnépszerűbb kirándulócélpont), és én is úgy láttam, hogy önmagában nem elég ahhoz, hogy emiatt útnak induljak. Felfedeztem azonban, hogy a közelben található a Szeleczky kápolna, és nem kell olyan sokat utazni a Gercsepusztai Boldogasszony-templomért sem. Ez a három nevezetesség együtt pedig igazán érdekesen hangzott.

Ebéd után, fél 2 környékén indultam a Széll Kálmán térről Hűvösvölgybe. Ez a csomópont az 56-os és a 61-es villamossal is nagyon egyszerűen, körülbelül 20 perc alatt megközelíthető. Egyébként is szeretem Budapest II. kerületét, mert nagyon szép és kellemes kirándulóhelyek vannak, úgyhogy biztosan kezdődik majd még innen valamelyik túrám.

Úgy gondoltam, hogy a Gercsepusztai Boldogasszony-templomnál kezdek, mert az van a „legtávolabb”. Persze, itt sem kell óriási utazásra gondolni, több busz is megy arra (64, 164, 257, 264), amik közvetlenül a villamosmegálló mellől indulnak. Egy nagyjából öt perces út után, a Mikszáth Kálmán utca megállóban szálltam le, és kicsit visszasétálva befordultam a Gesztenyefa utcába. Itt az utca végén egy rövid jobb-, illetve balkanyarral már ott is voltam annál a visszafordítónál, ahol a turisták parkolnak. Az út ugyanis egy természetvédelmi területen vezet keresztül, ahová csak engedéllyel lehet gépjárművel behajtani.

20240317_140345.jpg

Annak ellenére, hogy kizárólag az út elején és a templomnál láttam szemetest, meglepően tiszta volt a környezet, virágzó fákkal szegélyezett földút visz egészen a templomig. WC-lehetőség nincs. Az út szintemelkedése nem számottevő, nem véletlen, hogy ottjártamkor elég sokan sétáltatták ott a kutyájukat. Körülbelül negyedóra séta az út a templomig, és bevallom, turistajelzést csak közvetlenül az épületnél találtam. Igaz, nincs is rá szükség, mert egyértelmű, hogy merre van az irány.

A templom falai az internetes források szerint a 12. századból származnak, de az épület mellett is kiraktak egy információs táblát, amin olvasható a ma már nem létező Gercse község története és említésének helyei. Sajnos a templomba bemenni nem lehet, de húsvét és mindenszentek között vasárnaponként 17 órától misét tartanak benne, akkor látogatható. A templom előtt kialakítottak egy pihenőhelyet, tehát láthatóan számítanak a turisták érkezésére.

20240317_141949.jpg

Miután mindent körbejártam az épület környékén, úgy döntöttem, hogy nem megyek tovább, hanem visszamegyek a hűvösvölgyi végállomáshoz, és felkapaszkodok a Fazekas-hegyi légvédelmi figyelő bunkerhez. Előtte azért letértem egy kicsit a kijelölt útvonalról, mert a Google térképe ősfákat mutatott az úttól nem messze. Én azt nem találtam meg, de egy gyönyörű ibolyamezőt igen. Visszatérve a főútra, Hűvösvölgytől indulva nekivágtam a bunker felkutatásának. A Bátori László utcán indultam el felfelé, majd rákanyarodtam a Vezér utcára, míg ki nem kötöttem a Villám utcában (utólag már tudom, hogy ha végigmegyek a Bátori utcán, az közvetlenül belefut a Villámba, és sokkal egyszerűbb a dolgom, de hittem a térképnek). Itt azt hittem, hogy zsákutcába hozott a GPS, mert úgy tűnt, hogy nincs tovább az utca végén. Aztán észrevettem, hogy egy meredek lépcső vezet fel két ház között, és pár perc múlva már fent is voltam a hegy tetején. A bunker azonban a mellettem lévő sziklán állt, így megkérdeztem egy arra járó babakocsis párt, hogy hogyan jutok fel. Az ő tanácsukra elindultam be az erdőbe a sárga kör jelzésen, és pár méterrel később rátaláltam arra a bal oldali elágazásra, amin feljuthattam a bunkerhez.

A kilátás valami elképesztő onnan, nem is tudom, hogy miért nem tartozik a népszerűbb turistacélpontokhoz (de, tudom: nincs jól jelezve a pozíciója, ezért GPS nélkül körülményes megtalálni, ráadásul az erdőben el-elmegy a jel). A bunker maga – amely lőállásként funkcionált, és a II. világháborúból maradt itt – érdekes látvány a maga nemében, de a belseje tele van dobálva szeméttel, ami rontja az összhatást. Miután kigyönyörködtem magam a környezetben, visszasétáltam a jelzésen a betonútig.

20240317_152659.jpg

Az utolsó célállomásom a minikiránduláson a Szeleczky kápolna volt, amit a templomhoz hasonlóan nagyon könnyű megközelíteni. A bunkerből lejövet a sárga kör jelzés levezet a Villám utca végére. Ez egy nagyon meredek betonút, de szerencsére van lépcső is, ami sokat segít. Amikor leértem, jobbra fordulva rákanyarodtam a Nagyrét utcára, amin egészen a körforgalomig mentem.

Itt van a sarkon Náncsi néni vendéglője, akinek a cégére nagyon hívogató, de a kápolnához sajnos a „no túrógombóc” nyíl irányába vezet az út. A Zsíroshegyi úton rácsatlakoztam a kék sáv jelzésre, és nagyon kellett figyelnem, mert bizony az apró épület eléggé el van dugva.

20240317_154148.jpg

A kápolnát Szeleczky Ede építész emeltette a saját telkén még 1910-ben, a homlokzatába beleépített Mária-dombormű pedig már korábban is telken állt, esőtetővel védve. Szeleczky egy évvel később az épületet, valamint a teleknek azt a részét, amin áll, a Pesthidegkút Római Katolikus Plébániájának adományozta, jelenleg a környékbeliek igyekeznek megóvni. Sajnos, ahogy láttam, nem sok sikerrel, a kápolna elég rossz állapotban van, rendezetlen az előtte lévő kis kert, és az ajtaja lakattal van lezárva. Pedig fénykorában nagyon szép lehetett.

Visszafelé körülbelül 25 perc sétával elérhető innen Hűvösvölgy, azonban én úgy döntöttem, hogy inkább a szomszéd utcából induló busszal megyek vissza, így nagyon gyorsan otthon voltam. Persze, arra azért még volt időm, hogy megcsodáljam Plank Antal szobrászművész apró madarait a Széll Kálmán téren.

20240317_154831.jpg

A mocskos anyagiak:

A kirándulás az útiköltségen kívül anyagi ráfordítás nélkül megvalósítható.

Összesen: 0 Ft-ot költöttem.

Néhány kép a hűvösvölgyi kirándulásról (a fotók felhasználása engedélyköteles):

A bejegyzés trackback címe:

https://barangolasokteodorral.blog.hu/api/trackback/id/tr4018356187

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása